Ajatuksia Sydämeltä 10/2014

On sanottu, että toiminta ilman näkyä on painajainen ja näky ilman toimintaa on vain kiva päiväuni, mutta näky, johon liittyy myös toiminta, muuttaa maailmaa. Tämä on meidän seurakunnan päämäärä. Näky on asia, joka me nähdään toteutuvan tulevaisuudessa. Se on päämäärä, jota kohti me kuljemme.

Näkymme on olla näkyvä, puoleensavetävä ja ihmisten elämää muuttava seurakunta. 

Näkyvä seurakunta

Olemme näkyvä seurakunta Hollolassa ja meidät tunnetaan ympäri paikkakuntaa. Edustamme näkyvästi Jumalan valtakuntaa ja loistamme kuin majakka Hollolan ihmisille. Seurakuntaan luotetaan ja koetaan turvalliseksi uskovien yhteisöksi.

Puoleensavetävä seurakunta

Jeesus veti puoleensa ihmisiä. Me seuraamme Jeesuksen esimerkkiä. Seurakunta vetää kaikenlaisia ihmisiä puoleensa. Ilmapiiri on kutsuva ja rakastava, täytämme ihmisten tarpeita ja elämme mullistavan sanoman todeksi omassa sekä toisten elämässä. Ihmiset haluavat olla mukana siellä missä me olemme mukana.

Ihmisten elämää muuttava seurakunta

Ihmisten elämä muuttuu seurakunnassamme. Aina ajankohtainen sanoma ja ihmisten tarpeet huomioonottava sisältö laittavat ihmiset muutoksen paikalle. Vain Jumala voi muuttaa ihmisiä, mutta me tarjoamme ihmisille loistavan mahdollisuuden kohdata Jumala.

Tämä näky on äärimmäisen ulospäinsuuntautunut. Niin kuuluukin. Seurakuntahan on olemassa ihmisiä varten, jotka eivät Jumalaa vielä tunne. Seurakunta on maailman toivo. ME olemme Hollolan toivo. Se on kunnia, se on vastuu, mutta se on myös asia, joka innostaa ainakin minua älyttömästi. Toivon, että koko seurakunta sisäistää tämän näyn ja jokainen omalta osaltaan tekee näyn toteutumisen lähemmäksi.

Sami Kauppinen

Ajatuksia Sydämeltä 8/2014

Tervehdys teille siskot ja veljet! 

On ihana kuulua elävään ja palavaan Hollolan helluntaiseurakuntaan. Täällä se seisoo Rakentajantiellä kuin Majakka näyttäen valoa maailman pimeydessä eläville ihmisille. Vaikka seurakunta on kyllä todellisuudessa aina siellä, missä me Herran omatkin olemme, Herra ei asu temppeleissä eli rakennuksissa tänä armotalouskautena.

Sain tulla uskoon jo 16- vuotiaana, ja Herra on pitänyt ihmeellisen huolen. Monia vaiheita on mahtunut elämässäni näihin reiluun 40 vuoteen. Tuntuu että aika hupenee vauhdilla, nyt on tärkeää keskittyä siihen mikä oikeasti on tärkeintä.

Olen jonkin verran sairastellut  viime kuukausina. Viimeiset ajat työelämässä olivat siinä mielessä kurjia, että jouduin olemaan paljon sairauslomalla mm. jalkojen kipeydyttyä . Piti jättää rakas ja raskas hoitotyö, hieman haikein mielin. Jumalalla oli kuitenkin jo uudet suunnitelmat valmiina. Rukoilin koko viime talven johdatusta elämääni, kun olin varvasleikkauksen jälkeen pitkään sairauslomalla ja oli aikaa hiljentyä ja lueskella.

Oli suuri yllätys kun eräänä tavallisena päivänä Taivaan Isä vain näytti selvästi (tavalla jonka minä ymmärsin ) että Iso Kirja – opistolle. Ilokin seurasi tätä johdatuksen suuntaviittaa. En olekaan vielä ”hautaan vaipuvainen”, minulla on vielä tehtäviä, en jää ”tyhjän päälle”. Olin opiskellut vuosina 2010 – 2012 n. puoleen  väliin seurakuntatyön tutkintoa, mutta kun Jumala oli välillä ohjannut takaisin työelämään ja hoitotyöhön luulin että Iso Kirja on taakse jäänyttä elämää. Opiskelu mummoikäisenä nuorempien joukossa ei ole aina helppoa, joskin nuorethan ovat aivan ihania aitoudessaan, olen saanut heiltä todella paljon. Nyt olisi sitten kolme lukukautta tätä koulua edessä sekä lyhyt(n. 4 kk ) harjoittelujakso. Eikä ole vielä tietoakaan, mitä tämän avatun oven takana  on, mutta tarvitseeko sitä vielä tietääkään.

Haluan sulkeutua edelleen rukouksiinne, rakkaat sisaret ja veljet, että saisin olla Jumalan tahdon keskipisteessä ja toteuttaa Hänen hyvää suunnitelmaansa elämässäni ja olla toivottavasti siunauksena Hänen tarkoittamallaan tavalla.

Siunausta teille jokaiselle! Jumalalla on hyvät ajatukset meitä jokaista kohtaan. Terveisin Maarit Korremäki

 

Ajatuksia Sydämeltä 7/2014

IKUISEN ELÄMÄN KÄSI

Minä helmet tein kyyneleistä jotka säihkyvät loistoaan,
Ne kertovat kaikista meistä kellä tuska on rinnassaan.

Käymme kaikki armon alla jonka Jeesus tarjoaa,
Niin kuin tähtenä taivahalla meistä jokainen loiston saa.

Meillä kaikilla kyyneleitä on helminä tallentaa,
Vaan kuka ei armoaan heitä hän tuhkasta nousta saa.

Tuo käsi joka armon antaa on rakkan Jeesuksen,
Hän taluttaa, nostaa ja kantaa luo uuden huomisen.

Sillä kerran kaikilla meillä jotka Hänet tunnustaa,
On koti taivahan teillä ja kirkkaus loistossaan.

Tartu siis käteen tähän sitä vielä jos tunne et?
Meillä aikaa on kovin vähän käy usvassa huomiset.

Jouko Mikkonen

Ajatuksia Sydämeltä 6/2014

Tervehdys rakkaat sisaret ja veljet Jeesuksessa Kristuksessa!

Minä johdatan heitä, kun he kulkevat rukoillen. 

Tätä Jumalan lupausta olemme saaneet koko perheenä elää todeksi viime aikoina. Jumala puhui meille 1.5 vuotta sitten, muutosta toiselle paikkakunnalle. Aloitimme määrätietoisen rukouksen ja kyselyn Herran tahdosta, meidän perheen elämässä. Herra vahvisti sisäistä tuntemustamme asiasta koko ajan enemmän ja enemmän, Sanansa ja seurakuntansa kautta. Kaiken tämän rohkaisemana, meidän perheemme on muuttamassa Keuruulle ensi kesäkuun aikana. Lapset aloittavat syksyllä peruskoulun ja me opinnot Isossa Kirjasssa jo samana syksynä, jos Herra suo?

Nämä kolme vuotta, minkä olemme kuuluneet Hollolan Helluntaiseurakuntaan, ovat olleet meille ihmeellistä aikaa. Olemme saaneet kasvaa rakkauden ilmapiirissä ja Jumalan Sanan ääressä. Olemme myös saaneet kokea kodin lämpöä tässä seurakunassa yhdessä teidän kanssanne. Olemmekin kiittäneet Jumalaa teistä kaikista useasti.

Haikein mielin lähdemme Keuruulle, mutta myös sammalla innostunein ja turvallisin sydämin. Haluamme astua niihin hasteisiin, joita Jumala on meidän varalle suunitellut. Kuka voi olla meitä vastaan, kun Jumala on meidän puolellamme? Olemme rukoilleet, että Jumala herättäisi meille esirukoilioita, joita iloksemme onkin monia. Meille tärkeää on kotiseurakunnan tuki, ja jatkuva rukous.

Hollolan Helluntaiseurakunta pysyy kuitenkin edelleen meidän koti- seurakuntanamme. Meidän jatkuvana rukousaiheena on, että ihan jokainen löytäisi oman paikansa Kristuksen ruumiissa.  Meidänkin seurakunassa on jokaiselle paikkoja ja eri tehtäviä Jumalan työkentällä. Muistetaan kehoitus, ”jotka rukoillen kulkevat niitä minä johdatan”. Tarraudutaan tähän Isän lupaukseen ja astutaan Jumalan hyvään suunnitelmaan.

Siunnattua kesää jokaiselle!
Toivoo: Sarita, Timi ja tytöt

Ajatuksia Sydämeltä 5/2014

Rauhaa

Oli vuosi 2006 ja elämässäni oli aika jolloin alkoi syntyä runoja. Tein niitä eri aihealueilta, mutta pääosin ne olivat hengellisiä. Tässä yksi niistä. Runon myötä toivon sinulle lukija elämääsi siunausta ja aurinkoista toukokuuta!

Ei ihminen elämäänsä hallita voi,
vain Jumala kädellään kaiken soi.

Kun mä rukoillen kuljen vaan,
mä kerran taivaassa Jeesuksen nähdä saan. 

Voi Jumala joskus yllättää,
kun elämässä on jotain käänteentekevää.

Hän kaikki mun elämässä parhaaksi kääntää,
ei mun ite tarvii mitään vääntää.

Saan levätä sylissä Jumalan,
Hän johdattaa mulle uuden päivän ihanan.

Nyt kunnia, kiitos Hänelle soikoon,
Hän mun Herrani aina olkoon. 

 

Siunauksin,
Rita Manninen

 

Ajatuksia Sydämeltä 3/2014

Vankilalähetin työ ja tehtävät?

”Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia…” Tähän Jeesuksen antamaan lähetyskäskyyn viitaten, työ vankien parissa perustuu.

On vietävä ilosanomaa vankiloihin, muurien sisäpuolelle! Sanoman tulee olla selkeää ja on eduksi, jos tuntee ns. ”vankien kieltä” eli ymmärtää oikean lähestymistavan. Se ei kuitenkaan yksin riitä, vaan tarvitaan rukousta ja Pyhän Hengen johdatusta.

Hengellinen kokous, joka vankilassa pidetään on pituudeltaan 45 minuuttia. Tilaisuus tulee loppua minuutilleen vankilan tarkat säännöt huomioiden. Vankilalähetin lisäksi tilaisuuteen voi osallistua muitakin avustajia, jotka voivat laulaa ja käyttää henkilökohtaisia todistuspuheenvuoroja. Tilaisuuden lopussa esitetään kysymys, kuka haluaa esirukousta puolestaan.

Vankilalähetti rukoilee henkilökohtaisesti vangin puolesta. Mukana olleet avustajat eivät saa osallistua vangin henkilökohtaiseen rukouspalveluun.

Vankilalähetille kuuluu ns. vangin jälkihoitotyö, vangin suostumuksella. Vankilalähetti pitää yhteyttä uskonratkaisun tehneeseen vankiin. Jos siviiliin pääsy on lähellä, vankilalähetti voi ottaa yhteyttä vangin luvalla, vangin omaan perheeseen tai paikalliseen seurakuntaan. Vankilalähetin tulee noudattaa täydellistä vaitiolovelvollisuutta ja niitä sääntöjä, joita vankilan henkilökunta vaatii.

Suomen vankiloissa eletään herätyksen aikoja. Henkilökunta suhtautuu positiivisesti vankilan sisällä tehtävään hengelliseen työhön.

Vankilalähetystyö on Hyvä Sanoma ry:n alainen ja yksi helluntaiseurakuntien työmuoto. Itse olen Herran armosta saanut tehdä tätä vankilalähetin työtä useita vuosia. Tosin viime aikoina vähemmän, oman sairauteni asettaessa rajoituksia.

Vankilatyö on kivinen sarka! Työ tarvitsee paljon esirukousta! Voimme luottaa Jumalan Sanan lupauksiin tälläkin saralla. Mikä ihmisille on mahdotonta, se on Jumalalle mahdollista.

Muistakaa vankeja, niin kuin olisitte itse kahleissa heidän kanssaan, muistakaa pahoinpideltyjä, onhan teillä itsellännekin ruumis.” Hebr.13:3

Siunattua kevään odotusta!
vankilalähetti Viljo Syvämeri

Ajatuksia Sydämeltä 2/2014

LOHDUTTAJA PARHAIN

Etkö kuule huutoain?
Oon myös sun tarhastasi,
syntinen siis vain en puhdas karitsasi.
Myös Sinuun turvasin ahdistus kun voittaa,
pyynnöin rukoilin enhän voinut soittaa.

On joskus vaikeaa tää masennus ja hätä,
sen vaikka tiedostaa ei rauhaan silti jätä.
Ei löytää mistään voi noin paljon luottamusta,
jos päivä myrskyn toi tuo Sanas lohdutusta.

Sä tiedät tuskani myös syntieni määrän,
mä kannan ristini sä oiot polun väärän.
Kun kirkossanikin näyn poissaolollani,
oot silti rakkahin oi Jeesus auttajani.

Nyt rukoilemaan jään en pyydä mitään laisin,
alas painan pään jo liikaa pyytää taisin.
Matkasauvan vaan en muuta pyydä mukaan,
ansaitusti saan, mut huolit sä jos kukaan.

Jouko Mikkonen

Ajatuksia Sydämeltä 1/2014

Vuosi vaihtuu jälleen kerran ja se voi olla monelle myös uuden alku. Omalla kohdallani uusi vuosi tuo uuden mahdollisuuden. Uuden mahdollisuuden elää vuosi, joka on edellistä parempi. Itse tykkään erityisen paljon parempaan pyrkimisessä. Virheistä otan, tai ainakin yritän ottaa opikseni, ja onnistumisissakin mietin mistä onnistuminen johtui. Siksipä vuodenvaihde onkin hyvää aikaa miettiä  kulunutta vuotta. Missä olen onnistunut, missä epäonnistunut, mitä olisin tehnyt toisin? Erityisen tärkeä kysymys, jonka nyt heitän kaikille pohdittavaksi on seuraava:

Millainen mennyt vuosi sinulla oli hengellisesti?

Kyseinen kysymys on tärkein, joka me voidaan itsellemme esittää arvioidessamme kulunutta vuotta.
Jumala ei lähettänyt Poikaansa kuolemaan sitä varten, että me eläisimme kuivaa tai edes ”ihan jees” hengellistä elämää. Jumala kuoli, jotta me voisimme elää täyttä ja yltäkylläistä elämää, jossa hengellisyys yltää elämämme jokaiseen osa-alueeseen.

Itse voin rehellisesti sanoa, että vuosi oli hengellisesti vaihteleva. Olen aina pitänyt tärkeänä jokapäiväistä hetkeä Jumalan kanssa. Valitettavasti se ei aina onnistunut syystä tai toisesta, useimmiten kuitenkin ilman syytä. Välillä olin hengellisellä aallonharjalla, ja toisinaan hengellinen elämä oli rutikuivaa.

Vuoden vaihtuminen on hyvä aika kääntää puhdas sivu ja aloittaa uudestaan. Minä haluan tulevan vuoden olevan hengellinen menestys. Tiedän, että omalla aktiivisuudellani on suuri osa sen toteutumiseen. Vain minä olen itselleni vastuussa omasta hengellisestä elämästä.
Jotta vuosi olisi hengellisesti menestys, tiedän että minun henkilökohtaisesti tulee sitoutua joka päivä erottamaan parhaimman hetkeni Jumalalle.
Kyse ei ole suorittamisesta eikä yrittämisestä. En halua viettää aikaa Jumalan kanssa siksi koska minun pitää, vaan siksi koska tiedän sen olevan suurin asia joka elämääni voi vaikuttaa.

Minkälaisen vuoden 2014 sinä haluat hengellisesti?

Hengellisesti menestyksekästä ja riemullista vuotta 2014 jokaiselle lukijalle!

Sami Kauppinen,
lapsi- ja nuorisopastori

 

Ajatuksia Sydämeltä 12/2013

Se on täytetty!

Myös Henki auttaa meitä heikkoudessamme, emmehän tiedä mitä meidän tulisi rukoilla ja miten, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanattomin huokauksin. Hän joka tutkii sydämet tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon
mukaan pyhien puolesta. (Room. 8:26-27)

Jumala on antanut meille auttajan heikkoudessamme, Pyhän
Hengen. On selvää ettemme osaa rukoilla, niin kuin rukoillla tulisi. Meillä
ei myöskään ole oikeaa valmiutta, eikä asennetta siihen. Emme tiedä myöskään monissa tilanteissa tai asioissa, mikä on Jumalan tahto. Oman tahdon kyllä tiedämme monesti liiankin hyvin.                                                                                                   Sen tähden Herra on lähettänyt meille Isän lupauksen, Pyhän Hengen. Hän ohjaa ja vahvistaa heikkoja rukouksiamme.
Minua lohduttaa erikoisesti se tosiasia, että Taivaan Isä hyväksyy sinut ja
minut siitäkin huolimatta, vaikka olemme epäonnistuneet elämässä, uskon kilvoittelussa ja rukouksissakin. Saamme aina lähestyä Jumalaa nöyränä, mutta rohkeana, rehellisenä  ja omana itsenämme, tietäen ja kokien Jumalan ehdottoman rakkauden. Lunastushinta todistaa, että olemme arvokkaita Jumalalle. Hän antoi ainoan Poikansa Jeesuksen ristinkuolemaan edestämme. Se on täytetty! Tämä huuto kuului veriseltä ristiltä ja temppelin väliverho repesi kahtia. Pääsy kaikkeinpyhimpään oli aukaistu kaikille niille jotka uskovat.                                                                                      Rukous on se, joka siivittää uskovan sydämen kaikkeinpyhimpään Isän Jumalan luokse. Juuri siellä janoinen sielu saa juodakseen kirkkaasta lähteestä elävää vettä. Käytetään tätä valtavaa mahdollisuutta hyväksemme rukoilemalla ja olemalla yhteydessä Taivaalliseen Isäämme.                                                                      Seurakunnassamme toimii muun rukoustoiminnan lisäksi neljä rukoustiimiä. Kokoonnumme vuorollaan yhden kerran kuukaudessa rukoilemaan sovittuun paikkaan. Tule sinäkin rohkeasti mukaan ylistämään ja rukoilemaan kanssamme. Tarkemmat aikataulut löytyvät netistä, tai voit kysyä suoraan minulta.

Terveisin Timi Nikkinen